طرح جامع حمایت وارتقاء پوشش تحصیلی مناطق محروم با جدیت ادامه دارد

به نقل از سایت اخبار شهری ، در شهر چه خبر :

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۴ دی جبار کوچکی نژاد نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «بازماندگان از تحصیل» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت مطالبی را در این خصوص مطرح کرد که سخنان وی با تیتر «بودجه ۹۸ آموزش و پرورش را دچار مشکل می کند» در خبرگزاری مهر  پوشش داده شد و در تاریخ ۱۵ دی ماه منتشر شد. 

مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور پیرو انتشار این مطلب توضیحاتی را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد که در ادامه می خوانید:

سخنان آقای کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر، که خبرگزاری مهر به نقل از آن پرداخته از کاهش بودجه آموزش و پرورش در سال آینده انتقاد کرده است که در این ارتباط توضیحات زیر ارائه می‌شود:

۱.طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار به استناد ماده (۴۱) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و نیز تبصره های قوانین بودجه سنواتی کشور، از سال ۱۳۹۳ در آموزش و پرورش اجرایی شده است. همان طور که در متن قانون تصریح شده است – به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود به منظور پوشش کامل تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم، در مناطقی که ظرفیت کافی در مدارس دولتی وجود ندارد نسبت به خرید خدمات آموزشی اقدام کند – این طرح برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل تمامی نقاط کشور قابلیت اجرایی داشته و تنها به مناطق محروم و روستاهای دور افتاده اختصاص ندارد. هر چند که از حدود ۳۱۹ هزار دانش آموز تحت پوشش این طرح در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، بالغ بر ۸۵ هزار نفر (بیش از ۲۶ درصد) از افراد لازم التعلیم استان سیستان و بلوچستان بوده و تنها ۹۳ نفر از شهر تهران و ۷۴۲ نفر از شهرستانهای استان تهران بوده اند که بیشتر در نقاط حاشیه شهر و یا مناطق با تراکم بالای دانش آموز، اجرا شده است.

۲. در ارتباط با حمل ونقل دانش آموزان مدارس روستایی؛ ردیف هزینه ای «طرح جامع حمایت و ارتقائ پوشش تحصیلی مناطق محروم» با اعتبار ابلاغی ۵.۳۰۰ میلیارد ریال در سال جاری پیش بینی شده است که فعالیت های عمده آن «کمک به تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی» و «ایاب و ذهاب دانش آموزان ۲.۹۳۰ میلیارد ریال (۵۷ درصد) آن تخصیص داده شده است. اعتبار این ردیف با رشد ۷ درصد، به میزان ۵۶۸۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، پیش بینی شده است.

۳.در ارتباط با حمایت از رفع بازماندگی از تحصیل، لازم به ذکر است علاوه بر این که در قوانین بودجه سنواتی سالهای گذشته برای ۴ استان هدف (سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمان و هرمزگان)، فعالیتی ویژه برای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل با عنوان «شناسایی و جذب جمعیت لازم التعلیم بازمانده از تحصیل» پیش بینی شده است؛ در لایحه بودجه ۱۳۹۸ این فعالیت به تعداد ۴ استان دیگر خوزستان، خراسان شمالی، لرستان و ایلام، نیز تعمیم یافته است.

۴.وجود ۷۶۰ منطقه آموزشی در سراسر کشور ضمن گسترده کردن حجم و تشکیلات دولت، موجب عدم مدیریت بهینه و هدر رفت منابع محدود در آموزش و پرورش می‌شود. بر اساس اظهارات وزارت آموزش و پرورش هم اکنون تعداد زیادی از مناطق آموزشی با پوشش کمتر از ۵ هزار نفر دانش آموز فعالیت دارند.

لازم به ذکر است بازنگری و بازمهندسی ساختارها، رویه ها و روش ها یکی از اهداف کلان برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش عمومی بوده و یکی از راهبردهای آن، ساماندهی نیروی انسانی و بازنگری در ساختارهای اداری و مدیریتی است. همچنین در زیر نظام «مدیریت و راهبری و مدیریت» مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، که یکی از شش زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، در راهکار (۵-۲۲) و در راستای اجرایی کردن هدف عملیاتی (۲۲) سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به «اصلاح ساختار اجرایی و کاهش تعداد واحدهای اداری متناسب با مدیریت کارآمد و اثربخش» اشاره شده است. از این رو، بازنگری در تشکیلات اداری و مناطق آموزش و پرورش در جهت ارتقای کیفی فعالیت های آموزشی و پرورشی، ضروری است.

164
0 0