شکل گیری سه گفتمان ایرانی در مواجه با کرونا

به نقل از سایت اخبار شهری ، در شهر چه خبر :

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تجارب مدیریت جهانی در جهان با حضور فابیو کاربونه، عضو هیأت علمی دانشگاه کاونتری، مهرشاد کاظمی رییس ستاد گردشگری شهر تهران، ویجی رادی استاد دانشگاه کاونتری، عیسی پیری استاد دانشگاه زنجان و سحر صدرافشاری اقلیم شناس برگزار شد.

سحر صدرافشاری، اقلیم شناس با تأکید بر اینکه تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت در فعالیت مشاغل سبب لطمه خوردن به بخش اعظمی از درآمدهای کشور شده است، بیان کرد: یکی از این بخش‌های درآمدزا، گردشگری است که می‌تواند تٍأثیرات مثبتی داشته باشد. وقوع بیماری کویید -۱۹ سبب قطع ارتباطات و سفرهای دوطرفه به کشورها از جمله ایران شده است چرا که این بیماری رابطه‌های انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گسترش ویروس کرونا همزمان با تعطیلات نوروز اتفاق افتاد؛ زمانی‌که بسیاری از مراکز گردشگری ایران باید شاهد اوج سفرها باشند.

وی درباره تأثیرات مثبت این بیماری، گفت: در کنار تمامی جنبه‌های منفی این بیماری، شاهد یک سری تأثیرات مثبت بر محیط زیست از جمله کاهش آلودگی هوا و کاهش گازهای منوکسید کربن به علت کم شدن سفرهای هوایی نیز هستیم.

بازسازی صنعت توریسم با حذف ویزای گردشگران خارجی

مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهر تهران در ادامه نشست با اشاره به تأثیر منفی بیماری کرونا بر صنعت گردشگری جهان از جمله ایران، گفت: حدود سه ماه قبل از آغاز بیماری کرونا، ایران با مشکلاتی اعم از افزایش قیمت بنزین، ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اکراینی مواجه شده بود که تمامی این موضوعات بر صنعت گردشگری کشور تأثیر گذاشته بودند.

وی با بیان اینکه در زمان گسترش ویروس کرونا باید صنعت گردشگری کمک‌های از سمت دولت داشته باشد تا این صنعت از ورشکستگی نجات پیدا کند، افزود: دولت نباید عوارض‌های حوزه گردشگری را دریافت کند چرا که مالیات بر درآمد است و در حال حاضر این صنعت هیچ درآمدی ندارد. باید هزینه‌های ویزا برای گردشگران خارجی حذف و هزینه‌های بلیط کاهش یابند.

رئیس ستاد گردشگری شهر تهران با تأکید بر اینکه شرایط کنونی کشورها، رزمایشی برای بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی است، توضیح داد: معرفی موزه‌ها، اماکن تاریخی، اماکن ورزشی و … در فضای مجازی کشور ایران رشد بسیاری داشته است. حدود ۶۵۰ موزه در سراسر ایران وجود دارد که باید به بهترین شکل معرفی شوند که در این فرصت کوتاه گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شد.

به گفته کاظمی؛ سامانه گردشگری شهر تهران تحت عنوان «City Tehran» در ماه‌های آینده راه اندازی خواهد شد و پاسخگوی نیازهای گردشگران داخلی و خارجی برای به تهران آمدن خواهد بود.

وی درباره اقداماتی که باید در روزهای پسا کرونا انجام شوند، گفت: توجه به گردشگری باید در مرکز سیاست‌های ملی قرار گیرد. همه مسئولان کشور باید به این موضوع پی ببرند که گردشگری یک درآمد پایدار را برای کشور به دست می‌آورد. رویکرد و نگاه حاکمیت باید رشد و توسعه گردشگری در تمامی رشته‌ها باشد.

شکل گیری سه گفتمان ایرانی در مواجه با کرونا

عیسی پیری استاد دانشگاه زنجان در ادامه نشست بیان کرد: از ابتدای بحران گسترش بیماری کرونا، ایران با سه گفتمان روبرو بوده است. گفتمان نخست، مدرنیته اصرار بر فهم موضوع کرونا به عنوان یک موضوع پزشکی و تکنیکی داشت.

وی با بیان اینکه گفتمان دوم در برخورد با گفتمان نخست یک رویکرد سنت گرا و بنیادگرایی مذهبی است، توضیح داد: باید در نظر گرفت که این دو گفتمان در برخورد با یکدیگر فضای بحران زده ناشی از کویید -۱۹ را بحران زده‌تر می‌کند. از بطن این چالش و برخورد، گفتمان سومی به نام گفتمان انتقادی متولد می‌شود.

پیری در ادامه افزود: بر اساس این گفتمان باید تکنولوژی و فناوری جایگاه خود را حفظ کند و از طرفی دیگر بازسازی اعتماد اجتماعی و سیاسی فرهنگی صورت گیرد تا بتوان مشارکت مردم برای مبارزه با بیماری کرونا را جلب کرد.

مشارکت بین المللی برای احیای صنعت گردشگری

ویجی رادی استاد دانشگاه کاونتری در پایان نشست با بیان اینکه نباید فراموش کرد ایران در چه شرایط اقتصادی قرار داشته است، گفت: برای بهبود شرایط صنعت گردشگری باید هزینه خرید بلیط هواپیما مشتریان باز پس داده شود و حقوق ماهانه کارمندان شاغل در این صنعت پرداخت شود. همچنین دولت باید به صنعت‌های کوچک برای بقاء کمک کند.

ویجی درباره وضعیت صنعت گردشگری پسا کرونا، توضیح داد: در دوران پسا کرونا، مردم به جای سفر به کشورها و شهرهای دور دست به مناطق نزدیک‌تر سفر خواهند کرد که از لحاظ موانع تغییر اقلیم تأثیرگذار خواهد بود. همچنین در این دوران مشارکت در سطح بین المللی برای احیای صنعت گردشگری بیشتر خواهد شد.

175
0 0